خانه / دیسک کمر / سریعترین روش درمان دیسک کمر | فیزیوتراپی ایرانیان

سریعترین روش درمان دیسک کمر | فیزیوتراپی ایرانیان

• درمان دیسک کمر در کوتاه ترین زمان ممکن با چه روشی انجام می شود؟
  • بهترین روش درمان دیسک کمر چیست؟
  • نحوه استراحت برای درمان درد دیسک کمر چگونه است؟
  • آیا درمان دیسک مهره های ۴ و ۵ کمر امکان پذیر است؟
  • چگونه می توان دیسک کمر را با ورزش درمان کرد؟
  • آیا درمان و معالجه دیسک کمر بدون جراحی قابل انجام است؟

دیسک کمر و انواع آن | علائم کمر درد

ستون مهره های انسان از ناحیه زیر جمجه شروع و تا دنبالچه ادامه دارد. هر یک از مهره دارای سوراخی در وسط ناحیه تنه خود هستند زمانی که به هم متصل می شوند تونل یا کانالی را می سازند که نخاع از آن عبور می کند. بین هر دو مهره یک دیسک از جنس ماده ای ژلی غضروفی وجود دارد که فشار وارده بر مهره ها و کل ساختار ستون فقرات را تعدیل می کند.

از بین هر دو مهره دو مهره دو ریشه عصبی خارج می شود که اعضای بدن را عصب دهی می کند. حرکت دیسک به سمت عقب یا طرفین باعث تنگی کانال نخاعی یا ریشه عصبی می گردد. در این حالت گفته می شود فرد مبتلا به دیسکوپاتی است. که ممکن است در ناحیه گردن، سینه یا کمر حادث شود و علائم مختلفی را به وجود بیاورد. چنانچه این وضعیت در ناحیه کمری ستون فقرات رخ دهد به آن دیسک کمر گفته می شود.

تشخیص دیسک کمر به عهده پزشک متخصص است. اما از علائم دیسک کمر در پاها می توان به درد تیرکشنده، گزگزشدن، سوزن سوزن شدن، خواب رفتن انگشتان و نواحی مختلف پاها، بی حس شدن و کاهش معنادار قدرت عضلانی اشاره کرد. چنانچه بیماری در مراحل اولیه باشد درمان قطعی دیسک کمر امکان پذیر است. با این حال، باید هر یک از علائم دیسک کمر و سیاتیک جدی گرفته شود.

درمان دیسک مهره ۴ و ۵ کمر | مرور یک خاطره

بدلیل اینکه بیشترین فشارها در ناحیه کمر وارد می شود، اغلب دیسک L4 و L5 درگیر می شود. با این وجود، دیسک L5 S1 نیز نقطه ای شایع در دردهای کمر محسوب می شود. از علائم مهم آن می توان به درد تیر کشنده، خواب رفتن و گزگز شدن و سوزن سوزن شدن پاها و انگشتان اشاره کرد.

برای رسیدن به بهترین روش درمان دیسک کمر حتما باید بیمار معاینه شود و سپس کارهای تشخیصی بعدی مانند گرفتن عکس رادیوگرافی و MRI انجام شود. در واقع درمان معجزه آسایی برای درمان آن وجود ندارد و تنها کافیست تشخیص به درستی انجام شود و کارهای درمانی بعدی بصورت مناسبی انتخاب شود. در واقع، کلید درمان همین دو کار است.

نحوه استراحت برای دیسک کمر کاملاً بستگی به شرایط بیمار دارد. بیمار بایستی ترجیجاً طبق دستور پزشک بخوابد. با این حال، بهترین روش استراحت بشکلی است که درد وجود نداشته باشد مانند:

• خوابیدن بصورت تاقباز
  • خوابیدن به پهلو و قرار دادن زانو روی زانوی دیگر
  • خوابیده به شکم

از مواد مضر برای دیسک کمر می تواند به غذاهای با طبع سرد اشاره کرد. اما مضرترین عامل قرار گرفتن در وضعیتی است که درد وجود دارد و یا در حداکثر میزان خود است.

بهترین روش های درمانی مخصوص دیسک کمر

همانگونه که در بالا اشاره شد دیسک کمر در شرایط مختلف دارای درمان های متفاوتی است. برای آنکه به بهترین روش درمان دیسک کمر برسیم قبل از هر چیز باید تشخیص کامل و دقیق باشد. پس از آن مراعات و مراقبت گام اساسی بعدی است. گام سوم، درمان آن است که بایستی تحت نظر پزشک متخصص و فیزیوتراپیست انجام گیرد.

• سعی کنید از افراد غیر متخصص کمک نگیرید تنها احتمال بدهید که راهنمایی آنها ممکن است موجب تشدید آسیب شما گردد.
  • از گردش ناگهانی بپرهیزید.
  • زمانی که در وضعیت خوابیده هستید بدرستی تغییر وضعیت بدهید.
  • در زمان برخاستن و نشستن به دستور پزشک عمل کنید.
  • با پمادها و وسایل گرمایی مانند کیف آب گرم و تشک برقی، کمر خود را گرم نگهدارید.
  • در زمان استراحت از بستن کمر خود بپرهیزید.

دیسک کمر چگونه با ورزش درمان می شود؟

گر دیسک کمر و روش درمانی آن بدرستی تشخیص داده شود، یکی از بهترین روشها حرکت های ورزشی و درمانی است. اما هرگز از حرکات جنرال و عمومی برای درمان خود استفاده نکنید. ده ها مدل دیسک کمر و روش درمان دیسک کمر وجود دارد و حتی برخی مواقع ممکن است علائمی وجود داشته باشد که شبیه دیسک کمر باشد ولی منشاء آن عامل دیگر باشد مانند گرفتگی یک عضله که عصب از بین آن رد می شود.

• بهترین کار در مرحله اول استراحت است و بدرستی بررسی کنید که چه کسی می تواند به شما بخوبی کمک کند.
  • از تجربیات کسانی که به همین بیماری دچار شده و بهبود یافته اند برای یافت پزشک و فیزیوتراپیست مجرب استفاده کنید.
  • در درمان عجول نباشید سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و به درمانگر اجازه دهید با آرامش ذهنی درمان شما را انجام دهد.
  • درمانگر خود را بدرستی راهنمایی کنید و علائم را شفاف گزارش کنید.

درمان دیسک کمر در کوتاه ترین زمان ممکن

شاید در اطراف خود به این موضوع برخورد کرده باشید که هر کس در زمان بروز علائم دیسک کمر روش درمانی خاصی را به شما پیشنهاد بدهد. از درمان گیاهی دیسک کمر گرفته تا درمان ها سنتی و خانگی آن پیشنهادهایی هستند که به شما ارائه می کنند. بیشتر از هر کس و هر چیز شما باید مواظب سلامتی خودتان و کاهش آسیب ها باشید. هرگز اجازه ندهید درد، شما را وادار به انجام کارهای خطرناک کند تا به هر روش تن در دهید. اگر شما جزء افرادی هستید که به دیسک کمر مبتلا شده اید می توانید به راحتی و با تماس با مشاورین ما بهترین راهنمایی ها را دریافت کنید و پس از آن برای درمان خود اقدام کنید.

برآورد هزینه فیزیوتراپی ورزشی در ایران

تعریف کلی فیزیوتراپی ورزشی این است که افراد متخصص در این زمینه با استفاده از لوازم فیزیکی مخصوص مشکلات، نواقص و جراحات ورزشکاران را که در حین انجام تمرین و فعال